Стан інвестиційної та зовнішньоекономічної діяльності в районі
Район розташований в західній частині Івано-Франківської області в Карпатському передгір’ї та гірській частині Карпат. Територія району складає 1,3 тис.кв.км. Чисельність наявного населення станом на 01.09.2015 року становила 73176 чол. За адміністративним поділом район налічує три селища міського типу (три селищні ради), 48 сільських населених пунктів (28 сільських рад), в районі проживає майже 99 відсотків українців.
Рожнятівськийрайон належить до інвестиційно привабливих районів області. Вигідне географічне розташування, зосередження особливих природних ресурсів, економічний потенціал району, багаті рекреаційні, водні та лісові ресурси, значні за обсягами родовища корисних копалин дають можливість створювати конкурентоспроможні на міжнародному ринку товари і послуги. Рекреаційний потенціал району в поєднанні з вигідним географічним положенням, досить розвинутою транспортною мережею є важливою передумовою розвитку туризму і відпочинку. Чисті джерельні потоки, правічні ліси, квітучі полонини, цілющі джерела мінеральних вод, лікувальний мікроклімат, краса гір додають можливість повноцінного відпочинку та заняття туризмом. Природний потенціал рекреації органічно доповнюється багатим арсеналом пам'яток історії, культури, архітектури. Якісні і кількісні параметри рекреаційного потенціалу Рожнятівського району свідчать про великі можливості їх перспективного використання і формування на їх базі високоефективної рекреаційної галузі. З метою залучення інвестицій в туристичну галузь району розроблено двомовні презентаційні буклети «Рожнятівщина: пізнаємо відпочиваючи» та «Рожнятівщина: стежками Митрополита Андрея Шептицького».
Для виконання програм та інвестиційних проектів доцільна співпраця з міжнародними фінансовими організаціями, співробітництво з Фондом регіонального розвитку, використання інших фінансових джерел та інструментів.
Важливе значення надається залученню коштів інвесторів (зовнішніх і внутрішніх) для реалізації конкретних інвестиційних проектів. В районі є позитивні результати щодо залучення міжнародної технічної допомоги з метою покращення інфраструктури та забезпечення умов для подальшого сталого розвитку району. Впродовж 2012-2014 рр. громади чотирьох населених пунктів районів – с.Цінева, с.Князівське, с.Грабів, с.Красне, в рамках реалізації проекту «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду - ІІ», впроваджували мікропроекти, спрямовані на реалізацію завдань в напрямку енергозбереження. В ході реалізації проекту освоєно коштів ПРООН в сумі 252439 грн.
Ще одним прикладом успішного залучення в район міжнародної технічної допомоги (МТД) є участь Центральної бібліотечної системи в програмі «Бібліоміст» (донор - Рада міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX). Ставши переможцем 5 раунду конкурсу «Організація нових бібліотечних послуг із використанням вільного доступу до Інтернету» центральна бібліотека смт.Рожнятів та бібліотечні-філії смт.Брошнів-Осада, смт.Перегінське, с.Нижній Струтинь, с. Ясень, с.Берлоги, с.Креховичі, с.Небилів, с.Сваричів,с.Цінева, с.Брошнів отримали набори комп’ютерного обладнання, програмне забезпечення та безкоштовний доступ місцевих громад до мережі інтернет.
Для залучення як іноземних так і вітчизняних інвесторів в районі розроблено інвестиційні пропозиції по вільних виробничих площах та земельних ділянках. Протягом року проводилось періодичне оновлення бази даних інвестиційних пропозицій. Інформацію розміщено на власній WEB-сторінці та направлено в департамент міжнародного співробітництва, євроінтеграції та розвитку туристичної інфраструктури облдержадміністрації.
Районним відділом Держгеокадастру спільно з органами місцевого самоврядування вживаються відповідні заходи щодо відведення потенційно привабливих земельних ділянок для впровадження інвестиційних проектів.
На території району знаходиться ряд вільних земельних ділянок, які можуть надаватись в оренду чи продаватись на земельних торгах (аукціонах).
З метою підвищення рівня поінформованості потенційних інвесторів перелік земельних ділянок, які підлягають продажу на земельних торгах (аукціонах) розміщено на сайті Держгеокадастру.
Представники бізнесу Рожнятівського району взяли участь у міжнародному інвестиційному форумі «Інвестиції в Карпатський регіон». На форумі було представлено ПП «Сивуля» презентацією «Про використання повного циклу оброблення деревини як складової високої конкурентоздатності продукції підприємства».
Станом на 1 липня 2015р. в економіку району іноземними інвесторами з 6 країн світу вкладено 1,3 млн.дол.США прямих іноземних інвестицій (акціонерного капіталу). Темп зростання (зменшення) обсягу прямих іноземних інвестицій склав 87% до обсягів на початок року, за рахунок курсової різниці.
Вагомі вкладення належать партнерам із Кіпру та Сейшельських Островів, на які припадає 91% іноземного капіталу в районі.
В основному, закордонні інвестори спрямували свої кошти у розвиток підприємств промисловості, де зосереджено 93,4% загального обсягу.
У І півріччі 2015р. в районі освоєно капітальних інвестицій на суму 67370 тис.грн., що складає 917,8 грн. у розрахунку на одну особу і становить 74,5% до відповідного показника 2014 року.
Обсяги експорту та імпорту товарів суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності району за І півріччя 2015 року становлять відповідно 9,1 та 7,2 млн.дол.США. У порівнянні з відповідним періодом минулого року обсяги експорту зменшилися на 28,5%, імпорту – зменшилися на 16,3%. Разом з тим, сальдо зовнішньої торгівлі за І півріччя позитивне, коефіцієнт покриття експортом імпорту становить 1,26.
Питома вага району в загальнообласних обсягах експорту становила 4,8%, імпорту – 5,8%.
Партнерами у зовнішній торгівлі товарами були нерезиденти з 23 країн світу.
Найбільші експортні поставки здійснювалися до Російської Федерації, Туреччини та Румунії. Майже 90% обсягів експортних відвантажень займали деревина і вироби з деревини та папір і картон.
Висока вартість позичкового капіталу не дає можливості суб’єктам господарювання швидко і ефективно реагувати на зміну кон’юктури і реалізовувати інвестиційні проекти, що суттєво знижує їх конкурентноздатність на міжнародних ринках товарів, робіт і послуг.
Негативно впливає на діяльність суб’єктів господарської діяльності відсутність грунтовних досліджень міжнародних товарних ринків, насамперед, в частині перспектив їх розвитку.
Відомчий характер, суперечливість норм і правил, що служать критерієм при прийнятті рішень про надання дозволів (або відмову в такому наданні); складність формування на основі чинних нормативних актів чіткого уявлення про всі етапи конкурентної дозвільної процедури та кількість структур, що беруть у ній участь, великі затрати часу і вартість процесу – ось далеко не повний перелік проблем дозвільної системи.
На формування інвестиційного клімату суттєво впливає стан дорожньо-транспортної інфраструктури, де основними проблемами є:
- неналежний стан доріг та автошляхів загального користування, який потребує суттєвого покращення, низький рівень інформаційного забезпечення автомобільного руху;
- низький рівень інтегрування транспортних технологій з виробничими, торговельними, складськими, митними технологіями;
Мають місце проблеми, які ускладнюють використання земель несільськогосподарського
призначення для здійснення підприємницької діяльності. Викуп земель чи набуття права користування (оренди) так і залишаються довготривалою процедурою.
SWOT – аналіз інвестиційних можливостей Рожнятівського району
Сильні сторони
1. Географічне розташування, помірно-континентальний клімат
2. Близькість до кордонів, близькість до аеропорта (54км)
3. Наявність мінерально-сировинних ресурсів: нафта, торф, бутовий камінь, камінь для виробництва щебеню; калійно-натрієвісолі, запасами понад 100 млн. тонн; горючі сланці; вапняк, глина для виробництва цегли. Джерела мінеральих вод в ур. Підлюте, с. Липовиця, с. Грабів, с. Луги.
4. Вільна робоча сила, інтелектуальний потенціал
5. Потенціал для розвитку туризму
6. Найменш освоєна територія Карпат, чисте гірське повітря, вода.
7. Внутрішні інвестиційні ресурси.
8. Компактне розміщення населених пунктів.
9. Наявність діючих промислових підприємств (деревообробка, хімічна промисловість, виробництво паперових мішків).
10. Наявність вільних земельних ділянок.
11. Залізничне сполучення.
12. Автомобільне сполучення.
13. Історико-культурна спадщина, збережені автентичні звичаї і традиції.
Слабкі сторони
1. Неродючі землі
2. Низька зайнятість населення
3. Низький рівень використання виробничих потужностей
4. Поганий стан доріг
5. Відсутність готелів
6. Не достатній рівень маркетингу інвестиційних можливостей, відсутність розроблених інвестиційних проектів, підготовлених інвестиційних ділянок
7. Недостатнятехнічна інфраструктура (збір і переробка сміття, водопостачання і водовідведення)
8. Низький рівень доходів населення, особливо в сільській місцевості.
9. Низький рівень розвитку сфери послуг
Можливості
1. Виробництво альтернативних джерел енергії.
2. Розвиток лісопереробної та меблевої промисловості – глибока переробка.
3. Виробництво мінеральних вод.
4. Заготівля лікарських трав, ягід, залучення інвестицій у фармацевтичну галузь.
5. Використання надлишку робочої сили.
6. Розвиток туризму, залучення інвестицій в туристичну інфраструктуру.
7. Покращення регуляторного середовища бізнесу
8. Використання внутрішніх інвестицій
Загрози
1. Погіршення екологічного стану території, недобросовісні інвестори.
2. Рішення вищих органів влади,передача лісового фонду/земель.
3. Нестабільність та неадекватність законодавства, недосконале податкове та земельне законодавство.
4. Ліцензування на заготівлю та виготовлення лікарських засобів, туризм.
5. Відплив фахівців.
6. Політична ситуація в Україні.
7. Кліматичні катаклізми.
Основні акценти інвестиційної політики району
Приватні інвестиції, особливо іноземні, належать до небагатьох ключових факторів економічного розвитку. Крім фінансових ресурсів та створених робочих місць вони надають місцевій економіці нові технології, відкривають нові ринки, впроваджують нові управлінські навички та сворюють нові можливості для розвитку підприємств району. Таким чином формується комплекс соціально-економічних ефектів, які є рушієм зростання економіки.
Тому, стратегічно важливими діями з метою покращення інвестиційної привабливості району є:
- розроблення схем планування територій, коригування генеральних планів населених
пунктів, розроблення планів зонування як основи для збалансованого розвитку територій;
- розширення промоційної та презентаційної діяльності для поширення інформації серед
потенційних інвесторів;
- узгодження інтересів потенційних інвесторів із завданнями стратегічного економічного
розвитку району;
- спрямування державних інвестицій на створення сприятливих умов для залучення
приватних та іноземних інвестицій у розвиток пріоритетних галузей економіки;
- мобілізація фінансових ресурсів на реалізацію актуальних інвестиційних проектів;
- забезпечення прозорості та інформованості учасників інвестиційних процедур;
- надання іноземним та вітчизняним інвесторам адміністративного та нормативно-
правового сприяння в реалізації інвестиційних проектів;
- залучення та ефективне використання кредитів і грантів міжнародних фінансових
організацій.
Одним з найважливіших напрямків роботи буде поліпшення іміджу району як території для вкладення капіталу. Інвестору необхідно запропонувати вигідніші умови для надходження і реалізації інвестицій і показати об’єктивні переваги Рожнятівщини, використання яких буде передумовою успішної бізнесової діяльності.
Одна з вагомих складових іміджу району буде залежати від реалізації конкретних проектів. Інвестиційна політика району буде спрямована на проекти у високотехнологічних галузях, які створюють додану вартість, не шкодячи довкіллю. Ефективна інвестиційна політика передбачає використання бюджетних коштів як засобу створення первинних умов для залучення приватного капіталу в розвиток пріоритетних галузей економіки.
Необхідно системно поліпшувати відносини влади та недержавного сектора. Перспективною формою співпраці можуть стати угоди про довгострокову взаємодію між підприємствами та відповідними органами місцевого самоврядування. Підписання інвестиційних контрактів, створення спільних підприємств, врахування пропозицій інвесторів під час розроблення місцевих містобудівних програм та генеральних планів забудови населених пунктів- все це сприяє тісній взаємодії партнерів і значно покращує інвестиційний клімат.
Система заходів з реалізації Програми
Для досягнення основної мети Програми розроблено систему заходів, наведену в додатку. Заходи передбачають удосконалення та формування механізмів, які сприятимуть поліпшенню інвестиційного клімату в районі та регулюватимуть інвестиційну діяльність на основі балансу інтересів інвестора та району, створення належних умов для участі району в міжнародному співробітництві. Система заходів визначає терміни та конкретних виконавців на найближчу перспективу і буде щорічно коригуватись і наповнюватись новим змістом відповідно до ситуації.
Система заходів передбачає, зокрема, заходи інформаційного спрямування, які мають забезпечити суб'єктів господарювання точною інформацією щодо їх діяльності на ринку інвестицій. Будуть реалізовані заходи щодо поліпшення інвестиційного іміджу.
Серед інформаційних одними з найефективніших є участь в заходах з налагодження нових зв’язків з інвесторами (виставкові заходи, форуми, ярмарки, бізнес-зустрічі тощо) з метою рекламування економічного потенціалу то представлення інвестиційних пропозицій.
Важлива роль відводиться нормативно-правовим заходам, які регулюватимуть інвестиційний процес шляхом створення сприятливих умов інвестиційної діяльності на території району, а також організаційним. Мета останніх - створення сприятливих умов для реалізації заходів Програми в цілому.
Фінансове забезпечення Програми
Виділення коштів на виконання заходів з реалізації Програми передбачається під час розробки та затвердження проектів районного бюджету та програм соціально-економічного та культурного розвитку району на наступний рік.
Системою заходів щодо реалізації Програми передбачається фінансування їх частини з місцевого бюджету. Районна державна адміністрація розраховує на фінансову підтримку реалізації Програми в рамках міжнародної технічної допомоги, з боку міжнародних і вітчизняних фінансово-кредитних установ, позабюджетних фондів, підприємств, організацій, рекламодавців, спонсорів, зацікавлених в соціально-економічному розвитку району.
Моніторинг результативності
Координує роботу та здійснює моніторинг виконання програми управління економічного розвитку і торгівлі райдержадміністрації. За результатами аналізу виконання заходів і з урахуванням соціально-економічної ситуації та змін зовнішніх умов можливе коригування програми шляхом внесення змін і доповнень. Внесення змін і доповнень здійснюється шляхом затвердження їх рішенням районної ради.
Програма передбачає щорічну розробку відповідних заходів щодо її реалізації з необхідним фінансовим забезпеченням.
Контроль за виконанням Програми здійснюється районною державною адміністрацією та районною радою.
Показниками результативності Програми є:
- динамікааобсягів інвестицій зовнішньоекономічної діяльності пропорційно до відповідних макроекономічних показників України;
- збільшення кількості підприємств, які залучили зовнішні інвестиції;
- поліпшеняструктури іноземних інвестицій;
- збільшення обсягу капітальних інвестицій.
Очікувані результати
Результатом реалізації заходів Програми буде поліпшення сприятливого інвестиційного клімату в районі, що активізує інвестиційну діяльність та створить умови для зростання надходжень інвестицій в економіку району.
Зростання надходжень інвестицій дозволить більш ефективно і оперативно вирішувати існуючі проблеми соціально-економічного розвитку району. Реалізація Програми дозволить активізувати систему ринкових механізмів залучення і реалізації зовнішніх та внутрішніх інвестицій, що сприятиме розширенню бази інвестиційної діяльності.